کد خبر: ۸۷۲۹۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
شمار قربانیان در نوار غزه به بیش از ۱۱ هزار نفر افزایش یافت

جنگ فلسطین| ۴۵۰۶ کودک کشته شده‌اند| سازمان ملل: وقفه‌های ۴ ساعته اسرائیل «بی‌رحمانه» است؛ کشتار باید متوقف شود+فیلم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ادعا کرد نظامیان اسرائیلی به شکلی «استثنایی» در عملیات تهاجمی خود علیه گروه حماس در نوار غزه پیشروی کرده است. 
جنگ فلسطین| ۴۵۰۶ کودک کشته شده‌اند| سازمان ملل: وقفه‌های ۴ ساعته اسرائیل «بی‌رحمانه» است؛ کشتار باید متوقف شود+فیلم
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که اسرائیل همچنان مشعول کشتار مردم غزه به خصوص کودکان و زنان بی گناه است، نتانیاهو پنجشنبه شب در مصاحبه با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» مدعی شد: «ما به دنبال حکمرانی بر غزه نیستیم. دنبال اینکه آنجا را اشغال کنیم هم نیستیم بلکه می‌خواهیم برای غزه و خودمان آینده بهتری رقم بزنیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که «بدون آزادی گروگان‌ها» با برقراری آتش‌بس موافقت نخواهد کرد. بنیامین نتانیاهو برنامه اسرائیل برای نوار غزه را «پاکسازی نظامی، پاکسازی از عناصر رادیکال و بازسازی» عنوان کرد. 

آخرین تحولات جنگ اسرائیل و حماس در روز جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ خورشیدی برابر با ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی را در اینجا دنبال کنید.

اسرائیل آمار کشته‌شدگان خود را از ۱۴۰۰ نفر به ۱۲۰۰ نفر کاهش داد 
 
اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که این آمار را تغییر میدهند و بروز می‌کنند چرا که بسیاری از اجساد شناسایی نشده متعلق به افرادی است که در حمله حماس شرکت داشته‌اند و قربانیان اسرائیلی نیستند. 

 ۱۲ کودک مبتلا به سرطان یا اختلالات خونی از غزه تخلیه شدند

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد که ۱۲ کودک مبتلا به سرطان یا اختلالات خونی به همراه بستگانشان از نوار غزه به کشور‌های مصر و اردن منتقل شدند تا به درمان خود ادامه دهند.

در بیانیه این سازمان آمده است که «انتظار می‌رود کودکان بیشتری برای درمان سرطان تخلیه شوند».

به نوشته این سازمان، این کار با هماهنگی مقامات مصری، اسرائیلی، اردنی، فلسطینی و آمریکایی انجام شده است.

این خبر در حالی منتشر شده که در پی جنگ اسرائیل و حماس، دو بیمارستان تخصصی غزه برای بیماران سرطانی به شدت با کمبود دارو و تجهیزات همچنین لوازم ضروری پزشکی از جمله شیمی درمانی روبرو شدند. 

به گفته سازمان جهانی بهداشت، قبل از جنگ اسرائیل و حماس، روزانه حدود ۱۰۰ بیمار برای درمان، به خارج از غزه ارجاع داده می‌شدند.

رئیس شورای اتحادیه اروپا: محاصره کامل غزه مغایر با قوانین بین‌الملل است

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در گفتگو با شبکه اسکای نیوز آمریکا گفت: «مهم بود که اسرائیل تصمیم‌اش برای سازماندهی وقفه‌های روزانه را اعلام کند، اما این به تنهایی کافی نیست. دیروز در پاریس، شاهد گردهم آمدن رهبران زیادی از سرتاسر جهان بودیم و تصمیم گرفتیم به حمایت بشردوستانه خود از مردم غزه بیافزاییم.»

او همچنین بار دیگر بر موضع اتحادیه اروپا در خصوص راه‌حل «دو کشور» اسرائیل و فلسطین تاکید کرد و گفت: «راه حل دو کشور بهترین تضمین برای ثبات بیشتر و امنیت بیشتر برای مردم اسرائیل، فلسطین و مردم منطقه خواهد بود.»

او همچنین در انتقاد از حمله حماس به اسرائیل بدون اشاره به ریشه این ماجرا، ادعا کرد: «آنچه حماس مرتکب شده بدون تردید جنایت جنگی است، بسیار آشکار است که این حمله تروریستی هرگز قابل توجیه نیست. اما از طرف دیگر، ما هر کاری لازم باشد در ارتباط با اسرائیل انجام می‌دهیم تا آن‌ها را متقاعد کنیم به حقوق بین‌الملل بشردوستانه احترام بگذارند. این نکته نیز حائز اهمیت است که بدانیم محاصره کامل همیشه با قوانین بین‌الملل در تناقض است و به همین دلیل می‌خواهیم دولت اسرائیل را متقاعد کنیم تا به قوانین بشردوستانه احترام بگذارد، چرا که قوانین بشردوستانه نه تنها یک وظیفه اخلاقی، بلکه همواره یک وظیفه راهبردی است.»

هلال احمر فلسطین: سربازان اسرائیلی به سمت بیمارستان «قدس» تیراندازی کردند

جمعیت هلال احمر فلسطین اعلام کرد در جریان تیراندازی نیرو‌های اسرائیل به سمت بیمارستان «قدس» شهر غزه، یک نفر کشته و ۱۹ نفر زخمی شدند.

در بیانیه این مرکز آمده است که «درگیری‌های شدید» ادامه دارد.

روحانیون اندونزی برای تحریم شرکت‌های مرتبط با اسرائیل فتوا دادند

هیأت عالی روحانیون اسلامی اندونزی برای نشان دادن همبستگی خود با مردم فلسطین، فتوایی صادر کردند و خواستار تحریم کالا‌ها و خدمات شرکت‌های حامی اسرائیل شدند.

در فرمان مذهبی شورای علمای اندونزی آمده است که مسلمانان در این کشور باید از مبارزۀ فلسطینی‌ها علیه «تجاوز اسرائیل» حمایت کنند و دیگر اینکه حمایت از اسرائیل یا حامیان آن «حرام» و خلاف شرع اسلامی است.

در خاورمیانه نیز کمپین‌هایی برای تحریم برند‌های غربی که حامی اسرائیل در جنگ با حماس هستند، تشکیل شده است.

شمار قربانیان در نوار غزه به بیش از ۱۱ هزار نفر افزایش یافت

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، اعلام کرد که شمار قربانیان در این باریکه به ۱۱۰۷۸ نفر رسیده است.

به گفته این مرکز، از این تعداد ۴۵۰۶ نفر کودک بودند که در این پنج هفته در جریان عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس کشته شدند.

بیش از ۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر نیز در این جنگ زخمی شدند.

تانک‌های اسرائیلی یکی از بیمارستان‌های غزه را محاصره کرده‌اند

مصطفى الکلحلوت، رئیس بیمارستان «النصر» در شمال غزه به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا گفت که تانک‌های اسرائیلی این بیمارستان را محاصره کرده‌اند و حملات به اطراف دیگر مراکز بهداشتی در نوار غزه نیز ادامه دارد.

او افزود که این اقدامات، جان کارکنان پزشکی را در قلمرو محاصره‌شده به خطر انداخته است.

مصطفى الکلحلوت گفت: «ما کاملاً محاصره شده‌ایم، تانک‌هایی در خارج از بیمارستان وجود دارند و نمی‌توانیم اینجا را ترک کنیم.»

این مجتمع بیمارستانی نزدیک به محله شیخ رضوان و اردوگاه الشطی است؛ جایی که درگیری‌هایی زمینی میان ارتش اسرائیل و نیرو‌های حماس گزارش شده است.

مصطفى الکلحلوت گفت: «ما نه برق داریم، نه برای بیماران اکسیژن داریم، نه دارو و نه آب داریم. ما از سرنوشت خود اطلاعی نداریم.»

تماس با او پس از آن انجام شد که حملاتی در نزدیکی دست‌کم دو بیمارستان دیگر در شمال غزه گزارش شد.

جمعیت هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که یکی از داوطلبان آن‌ها در اثر حمله‌ای در نزدیکی بیمارستان «العوده» مجروح و دو آمبولانس نیز غیرقابل استفاده شده است.

ارتش اسرائیل درباره این حوادث اظهارنظری نکرده است. آنها ادعا می کنند نیرو‌های حماس خود را در زیرساخت‌های غیرنظامی پنهان می‌کند و آن‌ها «هر جا لازم باشد» به حماس حمله خواهند کرد.

نتیجه یک نظرسنجی در اسرائیل

نتایج یک نظرسنجی جدید در اسرائیل نشان داد که تعداد فزاینده‌ای از اسرائیلی‌ها می‌گویند که باید فوراً مذاکرات با حماس را برای آزادی گروگان‌های غزه آغاز کند، اما باید در حین مذاکره، به جنگ نیز ادامه دهد.

تقریباً چهار نفر از هر ۱۰ اسرائیلی، یعنی معادل ۳۷ درصد از کل شرکت کنندگان در نظرسنجی «مؤسسه دموکراسی اسرائیل» مستقر در بیت‌المقدس چنین عقیده‌ای داشتند.

۲۲ درصد از شرکت کنندگان نیز (تقریباً از هر پنج نفر یک نفر) گفته‌اند که اسرائیل اصلاً نباید بر سر تبادل گروگان‌ها در قبال آزادی اعضای زندانی حماس، مذاکره کند.

۱۰ درصد از پاسخ دهندگان نیز معتقد بودند که اسرائیل باید تنها زمانی مذاکره کند که جنگ تمام شده باشد و حدود ۲۱ درصد نیز می‌گفتند که اسرائیل باید فوراً مذاکرات را آغاز کند؛ حتی اگر به معنای توقف جنگ باشد.

این نظرسنجی طی روز‌های ۵ و ۶ نوامبر از ۶۰۶ مرد و زن، بصورت آنلاین و تلفنی انجام شد. از این تعداد، حدود ۵۰۲ مصاحبه به زبان عبری و ۱۰۴ مصاحبه نیز به زبان عربی بوده است. 

خشم مقامات برزیل از اسرائیل

بیانیه‌ای که از سوی موساد (سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل) مبنی بر کمک به برزیل برای خنثی کردن طرح حمله حزب‌الله در این کشور منتشر شده، خشم مقامات برزیل را برانگیخته است.

برزیل روز چهارشنبه اعلام کرد که در چهارچوب عملیات انهدام یک گروه مشکوک به ارتباط با حزب‌الله که قصد حمله در خاک برزیل را داشت، دو نفر را دستگیر کرده است. 

در واکنش به این خبر، موساد نیز با انتشار بیانیه‌ای از پلیس برزیل تشکر و ادعا کرد که «با توجه به پس‌زمینه جنگ در غزه»، حزب‌الله به حمله به اهداف اسرائیلی، یهودی و غربی ادامه می‌دهد.

اما بیانیه موساد خشم فلاویو دینو، وزیر دادگستری برزیل را برانگیخت. او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «برزیل یک کشور مستقل است و هیچ نیروی خارجی به پلیس فدرال برزیل دستور نمی‌دهد».

آقای دینو مستقیما به هیچ بخش از بیانیه اسرائیل اشاره‌ای نکرد و به نظر می‌رسد که او بیشتر از زمان، لحن و پیوندی که در این بیانیه میان طرح حمله حزب‌الله در برزیل با جنگ فعلی در غزه ایجاد شده، عصبانی است.

فلاویو دینو نوشت: «ما از همکاری‌های بین‌المللی قدردانی می‌کنیم، اما هر اقدام خارجی که با هدف هدایت پلیس برزیل انجام شود یا به دنبال استفاده از تحقیقات ما برای تبلیغات یا منافع سیاسی باشد را رد می‌کنیم. تحقیقات برزیل ربطی به درگیری‌های بین‌المللی ندارد.»

رویترز به نقل از یک منبع در پلیس فدرال برزیل نوشت دلیل عصبانیت دینو این است که بر اساس بیانیه موساد، به نظر می‌رسد برزیل از اسرائیل دستور می‌گیرد و ممکن است تصور شود که در جنگ غزه، از اسرائیل طرفداری می‌کند.

این تنش‌ها در حالی روی داده که همچنان حدود ۳۰ شهروند برزیل در غزه گیر افتاده‌اند و وزارت خارجه برزیل این هفته به اسرائیل هشدار داد که اگر آسیبی به برزیلی‌های گرفتار شده برسد، روابط دیپلماتیک آنها به خطر خواهد افتاد.

تیراندازی به مدارس یهودیان در کانادا

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز پنج‌شنبه خشونت‌های اخیر بویژه تیراندازی به سمت دو مدرسه یهودیان در مونترال همچنین درگیری میان دانشجویان در دانشگاهی در همان شهر در اواخر روز چهارشنبه را محکوم کرد و غیرقابل قبول خواند.

پلیس کانادا روز پنج‌شنبه گفت که در حال بررسی تیراندازی شبانه به دو مدرسه یهودی در شهر مونترال است و بنا بر گزارش رسانه‌های محلی، مقامات هر دو مدرسه صبح پنجشنبه جای گلوله را روی در ورودی مدارس پیدا کرده‌اند.

علاوه بر این روز چهارشنبه یک درگیری خشونت‌آمیز در دانشگاه کنکوردیا میان موافقان و مخالفان جنگ اسرائیل و حماس روی داد که منجر به زخمی شدن یک نفر و دستگیری یک معترض شد.

جاستین ترودو مقابل خبرنگاران در مونترال گفت: «خشونت، نفرت، یهودستیزی، اسلام هراسی و صحنه‌هایی مانند آنچه در دانشگاه کنکوردیا دیدیم یا تیراندازی شبانه به مدارس یهودی، همه این‌ها غیرقابل قبول است.»

پلیس شهر تورنتو نیز گزارش داده است که تنها در سه هفته‌ای که از آغاز جنگ اسرائیل و حماس می‌گذرد، شمار جرایم ناشی از نفرت علیه یهودیان و مسلمانان در این منطقه، بیش از دو برابر کل حوادثی بوده که در این موضوع در سال ۲۰۲۲ میلادی روی داده است.

ادامه درگیری‌های مرزی میان حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل

خبرگزاری دولتی لبنان (NNA news) می‌گوید درگیری‌های مرزی بین شبه‌نظامیان حزب‌الله و ارتش اسرائیل روز جمعه نیز ادامه داشته است.

این خبرگزاری، از تیراندازی توپخانه اسرائیل به سمت مناطقی در نزدیکی روستا‌های رامیه و بیت لیف (واقع در خاک لبنان) همچنین پرواز پهپاد‌های اسرائیلی بر فراز مرز اسرائیل و لبنان در بامداد جمعه گزارش می‌دهد.

حزب‌الله نیز اعلام کرده است که نیرو‌های اسرائیلی را هدف قرار داده و یک موشک هدایت شونده به سمت شهر «متولا» در اسرائیل شلیک کرده است.

حزب‌الله همچنین گفت که از «میس الجبل» در شرق لبنان با موشک‌های هدایت‌شونده به برخی مواضع نیرو‌های اسرائیلی حمله کرده است.

این گروه اعلام کرد که این حملات را «در حمایت از مردم فلسطینی در غزه و مقاومت شجاعانه و شرافتمندانه آنها» آغاز کرده است.

آنتونی بلینکن: می‌خواهیم کمک به فلسطینی‌ها به حداکثر برسد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در جریان سفر خود به هند، یکی از صریح‌ترین اظهارنظرهایش را در محکومیت تلفات سنگین غیرنظامیان در غزه بیان کرد و گفت که باید اقدامات بیشتری برای «به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان فلسطینی» انجام شود.

بلینکن ضمن تقدیر از اسرائیل به دلیل ایجاد دو کریدور بشردوستانه گفت که «برای به حداقل رساندن آسیب‌ها به غیرنظامیان فلسطینی، می‌توان کار‌های بیشتری انجام داد و باید انجام شود».

وزیر خارجه آمریکا در جریان یک نشست خبری در دهلی‌نو گفت: «فلسطینی‌های زیادی کشته شدند و تعداد بسیار زیادی در این هفته‌ها آسیب دیدند. می‌خواهیم هر کاری که ممکن است، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان انجام شود و کمک به آن‌ها به حداکثر برسد. ما در همین رابطه، گفتگو با اسرائیل برای برداشتن گام‌های مشخص در راه پیشبرد این اهداف را ادامه خواهیم داد.»

بلینکن بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده «به تلاش بی‌امان خود برای بازگرداندن گروگان‌های این کشور به خانه همچنین جلوگیری از گسترش درگیری‌ها به سراسر منطقه ادامه خواهد داد».

ولیعهد عربستان خواستار پایان جنگ در نوار غزه شد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز جمعه در جریان سخنرانی در نشست سران عربستان و آفریقا که به میزبانی ریاض برگزار می‌شود، خواستار پایان جنگ در نوار غزه همچنین پایان «آوارگی اجباری» فلسطینیان شد.

او گفت: «ما بر لزوم توقف این جنگ و آوارگی اجباری فلسطینیان تاکید می‌کنیم و آنچه را که اکنون نوار غزه از نظر تجاوز نظامی، هدف قرار دادن غیرنظامیان و تداوم نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط مقامات اشغالگر اسرائیل تجربه می‌کند، محکوم می‌کنیم.»

محمد بن سلمان همچنین «بر لزوم ایجاد شرایط مناسبت برای بازگشت ثبات به این منطقه و برقراری صلح» تاکید کرد.

درخواست یونیسف برای آزادی همۀ گروگان‌های در بند در غزه

یونیسف روز جمعه و در واکنش به انتشار ویدئویی از یک کودک ۱۳ ساله اسرائیلی که توسط گروه «جهاد اسلامی فلسطین» گروگان گرفته شده، خواستار آزادی بی‌قید و شرط همۀ گروگان‌ها شد.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «ربودن کودکان وحشتناک و یک تخلف بزرگ است. ما درخواست خود را برای آزادی بدون قید و شرط، فوری و ایمن گروگان‌ها و حفاظت از همه کودکان، در هر کجا و هر کسی که هستند، تکرار می‌کنیم.»

شاخه مسلح «جهاد اسلامی فلسطین» روز پنج‌شنبه اعلام کرد که آماده است دو گروگان اسرائیلی، شامل این پسر ۱۳ ساله به همراه یک زن سالمند ۷۷ ساله را به دلایل بشردوستانه آزاد کند.

ابوحمزه، یکی از رهبران این گروه شبه‌نظامی در بیانیه‌ای گفت که گروگان سالمند را «به دلایل پزشکی» و کودک ۱۳ ساله را «به دلایل انسانی و سن کم» آزاد می‌کند.

او درباره زمان یا پیش شرط‌های احتمالی برای آزادی این گروگان‌ها توضیحی نداد.

خانواده این دو گروگان از رسانه‌ها خواسته‌اند که برای احترام به حریم خصوصی آنها، از بازنشر این ویدئو خودداری کنند.

اسرائیل ۴۱ فلسطینی دیگر را بازداشت کرد

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که در جریان عملیاتی گسترده در کرانه باختری رود اردن «۴۱ فلسطینی» را بازداشت کرده است.

به گفته مقام‌های اسرائیل از زمان آغاز جنگ با گروه حماس تاکنون «۱۵۴۰ فلسطینی» در کرانه باختری بازداشت شده‌اند. اسرائیل «۹۳۰ نفر» از بازداشت‌شدگان را مرتبط با حماس توصیف کرده است. 

تحقیق درباره حملات اسرائیل به مناطق پرجمعیت غزه

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه خواستار تحقیق درباره حملات اسرائیل به مناطق پرجمعیت نوار غزه شد.

او که به امان، پایتخت اردن سفر کرده است از «بمباران و گلوله‌باران بدون تفاوت قائل شدن» در مناطق پرجمعیت نوار غزه سخن گفت.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که اسرائیل باید «فورا» به این روش خاتمه دهد و در مورد آنچه روی داده است تحقیق صورت گیرد. 

فولکر تورک به «نگرانی جدی» بابت «حملات نامتناسب» و «ناقض مقررات بین‌المللی» اشاره کرد. 

حزب‌الله لبنان از کشته‌شدن ۷ نیروی خود در حملات اسرائیل خبر داد

حزب‌الله لبنان روز جمعه اعلام کرد که «هفت نفر» از جنگجویان عضو این گروه در حملات اسرائیل کشته شدند. 

گروه حزب‌الله لبنان اشاره‌ای به زمان و مکان کشته شدن جنگجویان خود نکرده است. این گروه هویت کشته‌شدگان را نیز اعلام نکرده است. 

به گفته مسئولان حزب‌الله لبنان از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و گروه حماس تاکنون «۶۸ نفر» از اعضای حزب‌الله کشته شده‌اند. 

رئیس آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خواستار پایان «کشتار» در نوار غزه شد

فیلیپه لاتزارینی، رئیس آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی روز جمعه خواستار پایان «کشتار» در نوار غزه شد.

او همچنین از اسرائیل خواست تا به محاصره این باریکه پایان دهد. رئیس آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی اظهار داشت: «با خاک یکسان کردن کامل محله‌ها پاسخ به جنایات هولناک حماس نیست. برعکس این کار نسل جدیدی از فلسطینی‌های آسیب‌دیده پدید می‌آورد. کسانی که ممکن است به چرخه خشونت ادامه دهند. کشتار باید متوقف شود.»

تظاهرات فعالان کارگری در بریتانیا علیه شرکت صنایع جنگ‌افزاری

ده‌ها نفر از فعالان کارگری روز جمعه مسیر منتهی به یکی از کارخانه‌های شرکت صنایع جنگ‌افزاری «بی‌ای‌ئی سیستمز» در بریتانیا را مسدود کردند.

تظاهرکنندگان که پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند، این شرکت صنایع نظامی را به تولید سلاح برای اسرائیل متهم کردند. آن‌ها که با شعار «کارگران برای فلسطین آزاد» گردهم آمده بودند دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «سلاح‌هایی که اینجا تولید می‌شود جان مردم را در غزه می‌گیرد.»

شرکت‌کنندگان در این تجمع از دولت بریتانیا خواستند به «همدستی» در «جنایات جنگی در فلسطین» پایان دهد و از «آتش‌بس فوری» بین اسرائیل و حماس حمایت کند.

حماس: حمله اسرائیل به بزرگترین بیمارستان غزه ۱۳ کشته بر جای گذاشت

گروه حماس روز جمعه اعلام کرد که حمله اسرائیل به بزرگترین بیمارستان غزه «۱۳ کشته بر جای گذاشت.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل وقفه‌های ۴ ساعته اسرائیل را «بی‌رحمانه» خواند

فرانچسکا آلبانیزی، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای سرزمین‌های فلسطینی می‌گوید وقفه‌های چهار ساعته‌ای که اسرائیل هر روز برای عملیات نظامی خود در نظر گرفته «بی‌رحمانه» است. 

اسرائیل روز پنجشنبه زیر فشار‌های بین‌المللی اعلام کرد که هر روز وقفه‌هایی «بشردوستانه» و چهارساعته در عملیات نظامی خود در نوار غزه ایجاد خواهد کرد. 

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: «آتش‌بس چهار ساعته برای این است که به مردم تنفس بدهد و یادشان بیاورد که صدای زندگی بدون بمباران چگونه است، البته قبل از اینکه دوباره بمباران آن‌ها آغاز شود. این خیلی طعنه‌آمیز و بی‌رحمانه است.»

اعضای شورای امنیت بار دیگر در نشستی اضطراری در مورد جنگ غزه شرکت می‌کنند

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۹ آبان ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی (۱۱:۳۰ شب به وقت تهران) نشست اضطراری دیگری درباره مناقشه فلسطینیان و اسرائیل برگزار خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک ماه گذشته موفق نشده است که هیچ یک از چهار پیش‌نویس قطعنامه‌های مربوط به مناقشه فلسطین و اسرائیل را به تصویب برساند. این بار، «ده» عضو غیردائم شورای امنیت در حال تدوین سندی هستند که انتظار می‌رود شامل برخی از مفاد پیش‌نویس قطعنامه‌های قبلی نیز باشد.

انتظار نمی‌رود که این نشست منجر به صدور قطعنامه بشود، چرا که اختلاف نظر‌ها در این نهاد عالی سازمان ملل متحد همچنان پابرجا است و ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که پیش‌نویس‌هایی را که خواستار آتش‌بس هستند وتو خواهد کرد. واشنگتن معتقد است که برقراری آتش‌بس در نهایت به نفع حماس تمام می‌شود و بنابراین نمی‌تواند از آن حمایت کند.

نمایندگی امارات عربی متحده در سازمان ملل که همراه با فرانسه درخواست برگزاری این نشست را داده است، اعلام کرد که این جلسه بر موضوع «بحران فزاینده بهداشتی با نگاه به حملات مداوم به بیمارستان‌ها» متمرکز خواهد بود.

در این نشست رئیس سازمان جهانی بهداشت نیز گزارش خود را به اعضا ارائه خواهد داد.

پنتاگون: حوثی‌ها قصد داشتند لاشه پهپاد آمریکایی را به دست آورند

بنا بر گزارش‌ها، اینترنت در اوایل روز جمعه در سراسر کشور جنگ زده یمن بدون هیچ توضیح مشخصی از دسترس خارج شد. آخرین باری که چنین اتفاقی در یمن رخ داده بود به ماه ژانویه ۲۰۲۲ باز می‌گردد که در آن موقع ائتلاف به رهبری عربستان در نبرد با حوثی‌ها یک ساختمان مخابراتی در شهر بندری حدیده را بمباران کرد. این بار، اما هنوز خبری از حمله مشابهی مخابره نشده است. 

این قطعی اینترنت پس از یک سری حملات پهپادی و موشکی اخیر توسط حوثی‌ها رخ داده است. علاوه بر این‌ها، حوثی‌ها روز چهارشنبه یک پهپاد آمریکایی MQ-۹ Reaper را نیز با موشک زمین به هوا سرنگون کردند.

پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که حوثی‌های یمن تلاش داشتند بقایای پهپاد ساقط شده آمریکایی را از آب‌های سواحل یمن در دریای سرخ به چنگ آورند. وزارت دفاع آمریکا بعید دانسته است که نیرو‌های حوثی یمن در جریان این جستجو چیز مهمی نصیبشان شود. سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «ما می‌دانیم که حوثی‌ها قصد داشتند [بقایای]ام. کیو-۹ را به دست آورند، اما بعید است که آن‌ها بتوانند چیز مهمی را بازیابی کنند.»

خانم سینگ افزود که ایالات متحده در حال حاضر به دنبال بازیابی پهپاد ساقط شده نیست.

حوثی‌های یمنی در سال ۲۰۱۹ نیز در دو نوبت جداگانه موفق شده بودند پهپاد‌های آمریکایی را سرنگون کنند.

ارتش اسرائیل: گروهی را که از سوریه حمله پهپادی انجام داد هدف گرفتیم

ارتش اسرائیل اعلام کرد که به دنبال سرنگونی یک پهپاد بر فراز مدرسه‌ای در شهر ایلات در جنوب اسرائیل، مواضع گروهی که این حمله را انجام داده بود در سوریه هدف گرفته است. 

اسرائیل همچنین روز پنجشنبه از رهگیری موشک‌هایی که به سمت اسرائیل شلیک شده بود خبر داد. اسرائیل تاکید کرده است که حکومت سوریه را مسئول این حملات می‌داند. 

از سوی دیگر شورشیان حوثی یمن روز پنجشنبه اعلام کرده بودند که با موشک‌های بالستیک اسرائیل را هدف گرفته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
جانم فدای رهبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
17
2
بهترین راه حل شکست اسرائیل غاصب.
از طرف حزب الله لبنان و نیروهای حشد شعبی عراق حملات زمینی و هوایی به سمت اسرائیل را شروع کنند.
یامهدی ادرکنی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین